سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور دستور اداری به واحدهای اجرایی این سازمان در سراسر کشور ، حذف فرآیند تأمین اعتبار دفترچه درمانی و جایگزینی آن با سامانه استحقاق درمان را ابلاغ کرد.
به گزارش روابط عمومی هلدینگ تراز پی ریز ، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، بر اساس دستور اداری صادر شده از سوی مصطفی سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی ، در راستای حذف تدریجی دفترچه درمانی و به منظور تسهیل در ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان، مستمری بگیران و افراد تحت تکفل آنان در کلیه مراکز درمانی اعم از ملکی و غیرملکی طرف قرارداد و همچنین کاهش مراجعه مخاطبین ذیربط به شعب و کارگزاریهای رسمی سازمان و ایجاد رضایتمندی، درگام نخست درج اعتبار دفترچههای درمانی حذف و اخذ استحقاق درمان از طریق سامانه استحقاق درمان جایگزین آن میشود.
بر اساس این گزارش ، از ابتدای خرداد ماه فرآیند تامین اعتبار دفترچه درمانی حذف و نیازی به مراجعه بیمهشدگان، مستمریبگیران و افراد تحت تکفل آنان به شعب و کارگزاریهای رسمی سازمان جهت تمدید اعتبار دفترچه درمانی نخواهد بود.
در این راستا بررسی و کنترل استحقاق درمان بیمهشدگان،
مستمریبگیران و افراد تحت تکفل آنان ضمن رعایت اصول و قواعد بیمهای در بخش سرپایی
در کلیه مراکز درمانی اعم از: ملکی، غیرملکی طرف قرارداد و پزشکان، با استفاده از
یکی از روشهای جایگزین شامل ؛USSD ، Mobile App ، SMS و نرم افزارهای تحت وب medical.tamin.ir وdarman.tamin.ir انجام می شود.
لازم به ذکر است فرآیند اخذ استحقاق درمان در
بخش بستری ضمن رعایت اصول و قواعد رفع همپوشانیهای درمانی سازمانهای بیمه گر
پایه کماکان به قوت خود باقی است.
سامانههای 4 گانه استعلام استحقاق درمان به
نحوی طراحی شده است که در صورت استعلام از سوی مراکز درمانی طرف قرارداد اعم از
پزشکان، بیمارستانها و مراکز پاراکلینیک دارا بودن یا دارانبودن استحقاق درمان را
در تاریخ استعلام اعلام کرده و کدرهگیری نیز برای آنان صادر میکند.
در این سامانه برای شخص بیمه شدگان سازمان تأمین
اجتماعی امکان آگاهی از تاریخ استحقاق درمان نیز پیشبینی شده است و در صورت
استعلام شخص بیمه شده، تاریخ اتمام استحقاق درمان نیز به وی اعلام میشود.
کلیه مراکز درمانی طرف قرارداد اعم از؛ پزشکان،
داروخانهها، مراکز پاراکلینیک، درمانگاهها و بیمارستانها موظف به کنترل استحقاق
درمان از یکی از روشهای ذکر شده در بند ” 1″ هستند . ضمناً فرآیند اخذ
استحقاق درمان در بخش بستری ضمن رعایت اصول و قواعد رفع همپوشانیهای درمانی
سازمانهای بیمهگر پایه، کماکان به قوت خود باقی است.
در صورتیکه بیمه شده و مستمریبگیر به هر دلیل
به وضعیت استحقاق درمان خود معترض باشد میتواند از طریق تماس با
سامانه “1420” سازمان تامیناجتماعی نسبت به پیگیری موضوع اقدام کند .
در صورتیکه فرزندان ذکور بیمهشدگان و مستمریبگیران
(19 سال تمام) به دلیل عدم ارائه گواهی تحصیلی معتبر دانشگاهی و همچنین فرزندان
اناث آنان به جهت عدم ارائه اصل شناسنامه، در سرویس استحقاق درمان “فاقد
حمایت درمانی” باشند، تا زمان برقراری تعامل الکترونیکی با پایگاههای وزارت
علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ارائه خدمات درمانی جهت
این دسته از فرزندان مطابق ضوابط و روال جاری انجام می شود .